top of page
  • zeevyofer

טופ אוף דה טופול

חיים טופול הוא אחד מהשחקנים הישראליים המצליחים ביותר בכל הזמנים, אבל האם ידעתם שכוכבו זרח גם במצעד הפזמונים הבריטי?

ב-16.2.1967 עלתה בלונדון הצגת הבכורה של "כנר על הגג" בכיכובו של השחקן. טופול שיחק כמובן בתפקיד הראשי של טוביה החולב, דמות אותה המציא הסופר שלום עליכם וכתב עליה ב"טוביה ובנותיו". ב-1964 עלה המחזמר לראשונה בברודווי (מוזיקה של ג'רי בוק, מילים לשירים משלדון הרניק וספר המחזמר מאת ג'וזף סטיין) ושלוש שנים מאוחר יותר הוא התחיל לרוץ גם בווסט-אנד. טופול ערך שם את הופעתו הבינלאומית הראשונה, לאחר שהוביל את ההפקה כאן בישראל, במה שיהיה תפקיד חייו. הוא העריך פעם שאת התפקיד הזה הוא גילם מעל הבמות, בארץ ובעולם, מעל 3500 פעם!

על מנת לקדם את המחזמר, הקליט טופול את התקליטון "לו הייתי רוטשילד", מה שבאנגלית נקרא If I were a rich man"". על התקליטון נכתב "מהקאסט הלונדוני של כנר על הגג" וזאת על מנת שלקהל רוכשי התקליטונים יהיה ברור שלא מדובר בגרסה האמריקאית. האנגלית של טופול לא היתה טובה אבל הוא זכר היטב את הפסקול של הגרסה האמריקאית וזה עזר לו גם בהופעה על הבמה וגם בהקלטת התקליטון.

ב-26.4.67 נכנס השיר למקום ה-47 במצעד הבריטי והחל לאט לאט לטפס למעלה. שבועיים לאחר מכן, בזמן שהשיר תופס תאוצה, נקרא טופול למילואים בישראל כי בדיוק פרצה כאן מלחמת ששת הימים. הוא חזר בהמשך ללונדון והמשיך לגלם את התפקיד המרכזי בהצגה והשלים בלונדון לבד 430 הופעות.

התקליטון הגיע בשיא למקום ה-9 ושהה שם שבועיים, במהלך חודש יולי. זו היתה הפסגה עבור אמן ישראלי, ושיא שיחזיק מעמד כשנה עד שאסתר ואבי עופרים יכבשו את פסגת המצעד ב-1968 עם "סינדרלה רוקפלה".

רכישת מוזיקה מפסקולים של מחזות זמר וסרטים מוזיקליים היתה דבר מקובל בסיקסטיז ולראייה, "סיפור הפרברים" ו"צלילי המוזיקה" היו שניים מהאלבומים הנמכרים ביותר באותו עשור בכל העולם וכמובן בבריטניה. אבל לרכוש תקליטון עם שיר מתוך מחזמר על חלבן יהודי מרוסיה של תחילת המאה, ועוד כשיר עם אמן בעל מבטא זר ולא בריטי או אמריקאי בעליל, היה בהחלט דבר יוצא דופן. קיץ 1967 היה כזכור גם "קיץ האהבה" ובמצעד כיכבו, לצד טופול, המנונים כמו "בהיר יותר מחיוורון" של "פרוקול הארום", "כל מה שאתה זקוק לו זו אהבה" של ה"ביטלס" ו-See Emily play הפסיכדלי של "פינק פלויד". "ריספקט" של אריתה פרנקלין היה להיט הנשמה הגדול ביותר של התקופה. אפשר רק להתגעגע לגיוון הסגנונות הרחב שהיה קיים אז בהשוואה לחד-גוניות של מוזיקת המיינסטרים של היום שצבועה בעיקר בצבעי ההיפ-הופ והראפ.

חיים טופול מקוטלג כ"אמן של להיט אחד" בהיסטוריה הרשמית של המצעד הבריטי. לפי הרישומים, הוא לא הופיע ב"טופ אוף דה פופס" בטלוויזיה של ה"בי.בי.סי", אבל רשם לעצמו הישג נוסף בקריירה האדירה שלו. ב-1971 הוא כיכב בסרט הקולנוע של המחזמר, זכה בפרס השחקן הטוב ביותר ב"גלובוס הזהב" ורשם מועמדות לפרס השחקן הטוב ביותר בטקס האוסקר של 1972. הוא הפסיד לג'ין הקמן ב"קשר הצרפתי", אבל הסרט עצמו בבימויו של נורמן ג'ואיסון זכה בפרס היוקרתי כסרט הטוב ביותר. לפי "ויקיפדיה", ג'ואיסון ראה את השחקן מעל הבמה בלונדון ובחר בו לתפקיד הראשי בסרט, כשטופול גובר על אגדות קולנוע כדני קיי, רוד סטייגר, וולטר מתאו, ריצ'ארד ברטון ופרנק סינטרה. כבוד!

דרך אגב, על התקליטון הופיע השם "טופול" בלבד. השם "חיים" נעדר משם כי הבריטים, כך גם עד היום, מתקשים לבטא את האות ח'.....


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page